Năng lực văn hóa trong chăm sóc cộng đồng đồng tính, song tính, chuyển giới và năng lực đồng cảm của sinh viên điều dưỡng

Tôn Nữ Minh Đức, Hồ Duy Bính, Trần Thị Hồng Hạnh, Lê Thị Thu Hiền, Hồ Thị Thùy Trang

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

Năng lực văn hóa trong chăm sóc cộng đồng LGBT (LGBT – CC) và năng lực đồng cảm (NLĐC) là hai năng lực thiết yếu của điều dưỡng (ĐD) làm việc trong môi trường đa văn hóa. Nghiên cứu nhằm tìm hiểu LGBT – CC và NLĐC trên sinh viên điều dưỡng (SVĐD) và các yếu tố liên quan. Thiết kế nghiên cứu mô tả cắt ngang được áp dụng trên 263 SVĐD năm thứ 3 và 4 tại Trường Đại học Y-Dược, Đại học Huế năm 2024. Kết quả điểm trung bình LGBT - CC và NLĐC của SVĐD lần lượt là 4,48 ± 0,53 và 3,59 ± 0,41, đều ở mức trung bình. Có mối tương quan thuận giữa LGBT - CC và NLĐC (p < 0,001). Các yếu tố dự đoán LGBT - CC bao gồm: NLĐC, tần suất truy cập mạng xã hội liên quan đến cộng đồng LGBTQ+, tần suất tiếp xúc với người LGBTQ+, năng lực thực hành lâm sàng (NLTHLS) với p < 0,001. Vì vậy, các chương trình can thiệp nhằm nâng cao năng lực thiết yếu này cho SVĐD là cần thiết.

Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

1. Ayhan CHB, Bilgin H, Uluman OT, et al. A Systematic Review of the Discrimination Against Sexual and Gender Minority in Health Care Settings. Int J Health Serv. Jan 2020;50(1):44-61. doi:10.1177/0020731419885093
2. Casey LJ, Wootton BM, McAloon J. Mental health, minority stress, and the Australian Marriage Law postal survey: A longitudinal study. American Journal of Orthopsychiatry. 2020;90(5):546.
3. Wang Y-C, Miao N-F, You M-H, et al. Enhancing cultural competence in caring for lesbian, gay, bisexual, and transgender patients: An online training program for Taiwanese student nurses and nurses. Nurse Education Today. 2023;129:105914.
4. Bass B, Nagy H. Cultural Competence in the Care of LGBTQ Patients. StatPearls. StatPearls Publishing; 2023.
5. Cai D-Y. A concept analysis of cultural competence. International Journal of Nursing Sciences. 2016;3(3):268-273.
6. Sharifi N, Adib-Hajbaghery M, Najafi M. Cultural competence in nursing: A concept analysis. Int J Nurs Stud. Nov 2019;99:103386. doi:10.1016/j.ijnurstu.2019.103386
7. Ličen S, Prosen M. The development of cultural competences in nursing students and their significance in shaping the future work environment: a pilot study. BMC Medical Education. 2023;23(1):819.
8. Chochinov HM. Dignity and the essence of medicine: the A, B, C, and D of dignity conserving care. Bmj. 2007;335(7612):184-187.
9. Lee Y, Seomun G. Development and validation of an instrument to measure nurses’ compassion competence. Applied Nursing Research. 2016;30:76-82. doi:https://doi.org/10.1016/j.apnr.2015.09.007
10. Boyle DA. Countering compassion fatigue: A requisite nursing agenda. The Online Journal of Issues in Nursing. 2011;16(1).
11. Dewar B, Nolan M. Caring about caring: Developing a model to implement compassionate relationship centred care in an older people care setting. International Journal of Nursing Studies. 2013;50(9):1247-1258. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2013.01.008
12. Lee J, Jun WH. Effect of compassion competence on cultural competence in student nurses: Mediating effect of professional nursing values. Journal of Professional Nursing. 2022;41:134-139. doi:https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2022.05.003
13. Bidell MP. The Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Development of Clinical Skills Scale (LGBT-DOCSS): Establishing a new interdisciplinary self-assessment for health providers. Journal of homosexuality. 2017;64(10):1432-1460.
14. Nowaskie DZ, Garcia-Dehbozorgi S, Cortez JL. The current state of lesbian, gay, bisexual, and transgender cultural competency among US dermatology residents. International Journal of Women’s Dermatology. 2022;8(3):e030.
15. Nowaskie DZ, Patel AU. LGBT cultural competency, patient exposure, and curricular education among student pharmacists. Journal of the American Pharmacists Association. 2021;61(4):462-469. e3.
16. Nowaskie DZ, Patel AU, Fang RC. A multicenter, multidisciplinary evaluation of 1701 healthcare professional students’ LGBT cultural competency: Comparisons between dental, medical, occupational therapy, pharmacy, physical therapy, physician assistant, and social work students. PLoS One. 2020;15(8):e0237670.
17. Tulaylay JRL, Dejillas CELA, Jacoba PKP, et al. Examining Nursing Students’ Self-Rated Competence in the Care of LGBTQ+ Clients using Pacquiao’s Framework for Culturally Competent Healthcare. Philippine Journal of Nursing. 2024;94(1):50-65.
18. Wild D, Grove A, Martin M, et al. Principles of good practice for the translation and cultural adaptation process for patient-reported outcomes (PRO) measures: report of the ISPOR task force for translation and cultural adaptation. Value in health. 2005;8(2):94-104.
19. Kelleher ST, Barrett MJ, Durnin S, et al. Staff competence in caring for LGBTQ+ patients in the paediatric emergency department. Archives of Disease in Childhood. 2023;108(7):525-529.
20. Hepburn SJ, Fatema SR, Jones R, Rice K, Usher K, Williams J. Preparedness for practice, competency and skill development and learning in rural and remote clinical placements: A scoping review of the perspective and experience of health students. Adv Health Sci Educ Theory Pract. Sep 30 2024;doi:10.1007/s10459-024-10378-4
21. Seay J, Hicks A, Markham MJ, et al. Developing a web-based LGBT cultural competency training for oncologists: the COLORS training. Patient education and counseling. 2019;102(5):984-989.