35. Out-patients' satisfaction with medical service at the Medical Examination department of Hanoi Nephrology Hospital in 2023 and associated factors

Ngo Tri Tuan, Nguyen Cao Duy, Phan Tung Linh, Nguyen Trong Phuong Phuong, Nguyen Ha Thu, Nguyen Ngoc Quang Lam, Doan Thi Cam Anh

Main Article Content

Abstract

Hospital medical care quality has drawn increasing attention in recent years. We performed a survey to determine patient satisfaction with medical services at the Department of Examination, Hanoi Nephrology Hospital, to gather data that would support raising the standard of medical service management in hospitals. A cross-sectional study was conducted on 409 patients who visited the Department of Examination, Hanoi Nephrology Hospital from January 2023 to May 2023. Direct data collection was done through interviews using a questionnaire based on the form and instructions for assessing patient and medical staff satisfaction according to Decision 3869/QD-BYT in 2019 issued by the Ministry of Health. The results showed that the overall satisfaction score of the research subjects about the quality of medical examination and treatment at the Department of Examination is 4.24/5 points. The Department of Examination’s medical staff consistently receives positive feedback from more than 85% of its patients where 38.4% of the patients assessed that they were fully satisfied with the criteria. The study showed a correlation between residence, income, occupation, and returning or referring others to the total satisfaction score of study subjects with 95% confidence.

Article Details

References

1. Bộ Y tế. Quyết định 3869/QĐ-BYT 2019 về Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế. Published online 2019. Accessed June 8, 2023. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Y-te/Quyet-dinh-3869-QD-BYT-2019-mau-phieu-va-huong-dan-khao-sat-hai-long-nguoi-benh-nhan-vien-y-te-425072.aspx.
2. Phạm Văn Hậu, Đỗ Thị Mai Hương, Huỳnh Quang Huy. Khảo sát sự hài lòng của người bệnh nội trú về chất lượng dịch vụ y tế tại Bệnh viện Y Dược cổ truyền tỉnh Đồng Nai năm 2022. Tạp chí Dược Cổ truyền Việt Nam. 2023; 49(2): 57-62.
3. Nguyễn Xuân Trường, Lê Xuân Dương, Đỗ Thanh Hòa, et al. Khảo sát tình trạng trầm cảm, lo âu, stress ở điều dưỡng viên Khoa Cấp cứu, các khoa hồi sức tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108, năm 2021. J 108 - Clin Med Phamarcy. 2021; 16(7). doi:10.52389/ydls.v16i7.911.
4. Lê Thị Thu Hải, Nguyễn Thị Hằng Bàn, Vũ Hải Vân. Đánh giá chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh ngoại trú tại Bệnh viện Trung Ương Quân Đội 108. Tạp chí Y học Việt Nam. 2021; 500(1).
5. Đào Thiên Phước, Võ Thị Kim Anh, Nguyễn Hồng Chương, Nguyễn Xuân Chi. Nhận thức, tâm lý và hành vi vủa người dân sử dụng dịch vụ y tế trong giai đoạn giãn cách xã hội phòng chống dịch Covid-19 tại Bệnh viện quận Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh năm 2020. Tạp chí Y học Cộng đồng. 2022; 63(2).
6. Phạm Văn Sơn. Một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người bệnh nội trú về chăm sóc dinh dưỡng tại Bệnh viện Phục hồi Chức năng Nghệ An năm 2021. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. 2023; 6(02): 125-131. doi:10.54436/jns.2023.02.607.
7. Võ Thị Kim Anh, Trần Văn Hưởng, Huỳnh Minh Chín, Đào Thiên Phước. Sự hài lòng của người bệnh và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ khám chữa bệnh tại các Trạm y tế huyện Bàu Bàng, Bình Dương năm 2019. Tạp chí Y học Việt Nam, 514(2).
8. Niên Thị Thiện Mỹ, Nguyễn Hoàng Thanh. Sự hài lòng của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Y dược Cổ truyền Tuyên Quang năm 2021-2022. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023; 522(1). doi:10.51298/vmj.v522i1.4286.