25. Satisfaction of inpatients at the National Hospital of Obstetrics and Gynecology from 2020 to 2022

Vu Van Du, Phung Thi Huyen, Le Lien Phuong, Le Thi Ngoc Huong

Main Article Content

Abstract

This cross-sectional study aimed to assess the patient satisfaction and its related factors among 900 inpatients at the National Hospital of Obstetrics and Gynecology between 2020 and 2022. Patient satisfaction was measured using the assessment questionnaire, issued under the Decision No. 3869/QD-BYT dated August 28, 2019, by the Ministry of Health. The overall satisfaction rate was 84.8%. Notably, 90.9% of patients were satisfied with the accessibility (average score of 4.51 ± 0.53); 92.6% were satisfied with the transparency regarding procedures for examination and treatment (average score of 4.55 ± 0.54); 83.7% were satisfied with the facilities and equipment (average score of 4.44 ± 0.55); 89.7% were satisfied with the behavior and professional competence of medical staff (average score of 4.54 ± 0.54); and 94% were satisfied with the services (average score of 4.57 ± 0.52). Age was a significant factor related to patient satisfaction. Patients aged over 35 were 1.6 times more likely to report satisfaction compared to their younger counterparts (p = 0.03). In conclusion, the inpatient satisfaction with the National Hospital of Obstetrics and Gynecology was high, with services recieving the highest satisfaction score.

Article Details

References

1. Bộ Y tế. Quyết Định 7051/QĐ-BYT Ngày 29/11/2016 về Việc Ban Hành Hướng Dẫn Xây Dựng Thí Điểm Một Số Chỉ Số Cơ Bản Đo Lường Chất Lượng Bệnh Viện. 2016.
2. Bộ Y tế. Quyết định số 6858/QĐ-BYT ngày 18 tháng 11 năm 2016, về việc ban hành Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam. 2016.
3. Bùi Tuấn Khoa. Nghiên cứu sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108 năm 2017. Tạp Chí Dược Lâm Sàng 108 Số 3. Published online June 7, 2018. Accessed August 3, 2023. https://tcydls108.benhvien108.vn/index.php/YDLS/article/view/729.
4. Bộ Y tế. Quyết định 3869/QĐ-BYT ngày 28 tháng 8 năm 2019 về việc ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng Người bệnh và Nhân viên y tế. 2019.
5. Asamrew N, Endris AA, Tadesse M. Level of Patient Satisfaction with Inpatient Services and Its Determinants: A Study of a Specialized Hospital in Ethiopia. J Environ Public Health. 2020; 2020:2473469. doi:10.1155/2020/2473469.
6. Phạm Văn Hán và cộng sự. Sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Đa khoa 115 Nghệ An năm 2020. Tạp chí học dự phòng. 2022; 32(1): 293-301. doi:10.51403/0868-2836/2022/564.
7. Thái Đức Thuận Phong và cộng sự T. Khảo sát mức độ hài lòng của người bệnh điều trị nội trú ngày ra viện tại Bệnh viện Tim mạch An Giang năm 2022. Published online 2022.