32. Training demands on responses to climate change: Perspectives of healthcare workers and leaders in Ba Ria - Vung Tau in 2021 - 2022

Tran Nhu Thao, Vu Khanh Linh, Thai Thi Huyen Trang, Le Thuy Loi, Do Van Dung, Le Linh Thy, Huynh Thi Hong Tram, Pham Nhat Tuan, Nguyen Hong Quan, Nguyen Vo Phuong Trang, Lam Minh Quang, Tran Ngoc Dang

Main Article Content

Abstract

This qualitative study aimed to assess the awareness and training demands of healthcare workers in responses to climate change. In-depth interviews and focus group discussions were conducted at 12 public medical facilities in Ba Ria - Vung Tau province from 2021 to 2022 using semi-structured key informant guides. The transcripts were summarized and analyzed to identify similar and opposite opinions about awareness and training needs related to climate change and responses to climate change. Healthcare workers in Ba Ria - Vung Tau were aware of climate change which was frequently observed through heatwaves, unusual weather changes, rain storms and floods. The majority of healthcare workers realized that the training on climate change is “really necessary", however, some of them did not clearly understand the importance of this issue. The healthcare workers at commune, ward, town medical facilities and the rescue staff need to be given priority in training. The training contents should cover the impacts of climate change on health and the environment due to climate change, how to respond, and first-aid practices. Training should also include periodic training sessions, launching a movement, and organizing communication initiatives focused on climate change.

Article Details

References

1. Thủ Tướng Chính phủ. Quyết định số 2139/QĐ-TTg ngày 05/12/2011 phê duyệt Chiến lược quốc gia về biến đổi khí hậu, ban hành ngày 05/12/2011.
2. Dan S, JoCasta G. What Is Climate Change?. NASA. Xuất bản ngày 14 tháng 5 năm 2014. Truy cập ngày 21 tháng 10 năm 2023. https://www.nasa.gov/learning-resources/for-kids-and-students/what-is-climate-change-grades-k-4/#:~:text=Climate%20change%20is%20a%20change,change%20in%20Earth’s%20usual%20temperature.
3. Legendre M, Bartoli J, Shmakova L, et al. Thirty-thousand-year-old distant relative of giant icosahedral DNA viruses with a pandoravirus morphology. PNAS USA. 2014; 111(11): 4274-9. doi: 10.1073/pnas.1320670111.
4. Romanello, Di Napoli M, Drummond C, et al. The 2022 report of the Lancet Countdown on health and climate change: health at the mercy of fossil fuels. The Lancet. 2022; 400(10363): 1619-1654. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(22)01540-9.
5. Bộ Tài Nguyên Môi Trường. Kịch bản biến đổi khí hậu và nước biển dâng cho Việt Nam. Nhà xuất bản Tài nguyên Môi trường và Bản đồ Việt Nam, Hà Nội. 2016.
6. Nguyen Thi Ha, Pham Thanh Long, Jaana J, et al. Climate Change in Vietnam.2014;7-15. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-12346-2_2.
7. Hoàng Thị Huỳnh Liên. Nhận thức về biến đổi khí hậu tác động lên sức khỏe của sinh viên Khoa Y tế Công cộng Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh. Khóa luận tốt nghiệp cử nhân Y tế Công cộng. 2018, Trường Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh.tr.34-52.
8. Nguyễn Huy Nga, Lê Thị Thanh Xuân, Tô Thi Liên. Báo cáo Đánh giá nhu cầu đào tạo về biến đổi khí hậu và sức khỏe. Hà Nội. 2018. tr.1-18.
9. Trần Như Thảo, Lê Huỳnh Thị Cẩm Hồng, Lô Thị Ngọc Nữ và cộng sự. Nhu cầu đào tạo về biến đổi khí hậu và sức khỏe ở các Trường Đại học Y khoa tại Việt Nam. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2021; (142):133-141. doi: https://doi.org/10.52852/tcncyh.v142i6.233.
10. Bell EJ. Climate change: is Australian rural and remote medical education and training ready for the age of consequences?. 10th NRHC.2019;1-11. Xuất bản ngày 1 tháng 1 năm 2009. Truy cập ngày 21 tháng 10 năm 2023. https://ruralhealth.org.au/10thNRHC/10thnrhc.ruralhealth.org.au/papers/docs/Bell_Erica_B7.pdf.
11. Maxwell J, Blashki G. Teaching About Climate Change in Medical Education: An Opportunity. J Public Health Res. 2016; 5(1): 673. doi: 10.4081/jphr.2016.673.
12. Paas L. Action for Climate Empowerment: Guidelines for accelerating solutions through education, training and public awareness. France, UNESCO; 2016. Truy cập ngày 21 tháng 10 năm 2023. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246435.
13. Bùi Văn Hiển, Võ Nguyễn Uyên Nhi, Hồ Bảo Châu và cộng sự. Nhận thức về biến đổi khí hậu tác động đến sức khỏe của sinh viên Đại học Huế 2019. Tạp chí Y học dự phòng. 2019;29(11). tr.21-27.
14. Bell EJ. Climate change: what competencies and which medical education and training approaches?. BMC Medical Education. 2010; 10(31): 1472-6920. doi: 10.1186/1472-6920-10-31.