30. The citizen satisfaction with Hanoi Medical University Voluntary Medical Examination program at Cam Luong ward, Cam Thuy district, Thanh Hoa province in 2023

Le Thi Ngoc Anh, Nguyen Diep Anh, Tran Ngoc Anh, Nguyen Thi Van Dung, Pham Thi Lan Thanh

Main Article Content

Abstract

Patient satisfaction is one of the most important criteria for evaluating the prestige and quality of healthcare services and is a measure that reflects healthcare service outcomes. This study aimed to describe citizens’ satisfaction with the Voluntary Medical Examination Program of Hanoi Medical University at Cam Luong ward, Cam Thuy district, Thanh Hoa province, in 2023. A cross-sectional study was conducted with 81 citizens to obtain basic information about citizen satisfaction. The questionnaire was developed and modified based on Decision No. 4939/QD-BYT dated September 15, 2016: Decision approving the plan for implementing the project to measure people's satisfaction with public health services. This study demonstrated that the average score of citizen satisfaction was 4.75 (5 is the highest score), with the average satisfaction rate of all stages of the program reaching 100%. Hence, this study indicated that citizen satisfaction with the Voluntary Medical Examination Program of Hanoi Medical University is very high. The highest satisfaction score was at the subclinical stage (4.87 ± 0.34), and the lowest was at the communication program stage (4.69 ± 0.64). The results of this study provide additional information for future voluntary health examination programs to develop strategies for services, ensuring patient satisfaction, thus alleviate medical burden to the national health system.

Article Details

References

1. Karaca A, Durna Z. Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nurs Open. 2019;6(2):535-545. doi:10.1002/nop2.237
2. Doyle C, Lennox L, Bell D. A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness. BMJ Open. 2013;3(1):e001570. doi:10.1136/b mjopen-2012-001570
3. Peterson KM, Huisingh CE, Girkin C, et al. Patient satisfaction with care in an urban tertiary referral academic glaucoma clinic in the US. Patient Prefer Adherence. 2018;12:775-781. doi:10.2147/PPA.S162439
4. Bộ Y tế. Quyết định 6858/QĐ-BYT Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam 2016. Accessed December 28, 2023. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Y-te/Quy et-dinh-6858-QD-BYT-Bo-tieu-chi-chat-luong-b enh-vien-Viet-Nam-2016-331011.aspx
5. Vũ Văn Du, Nguyễn Huy Tuấn, Nông Minh Hoàng, và cs. Hài lòng của người bệnh đến khám ngoại trú tại Bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2021. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2023;168(7):226-236. doi:10.52852/tcncyh.v168i7.1763
6. Nguyễn Huy Ngọc, Lê Cao Anh Huy, Thái Thị Thanh Thủy, và cs. Thực trạng sự hài lòng của người nhà bệnh nhi điều trị ngoại trú tại Bệnh viện Nhi Đồng 2. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;528(2). doi:10.51298/vmj.v528i2.6117
7. Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411-423. doi:10.1037/0033-2909.103.3.411
8. Bộ Y tế. Quyết định 4939/QĐ-BYT Kế hoạch triển khai đề án đo lường sự hài lòng người dân dịch vụ y tế công 2016. Accessed December 27, 2023. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Y-te/Quyet-dinh-4939-QD-BYT-Ke-hoach-trien-khai-de-an-do-luong-su-h ai-long-nguoi-dan-dich-vu-y-te-cong-2016-322 035.aspx
9. Trần Thị Lý, Lê Văn Nhân, Nguyễn Thị Kim Chung. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến mức độ hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại bệnh viện Việt - Nhật năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;523(2). doi:10.51298/vmj.v523i2.4536
10. Võ Thị Kim Anh, Trần Văn Hưởng, Huỳnh Minh Chín, và cs. Sự hài lòng của người bệnh và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ khám chữa bệnh tại các trạm y tế huyện Bàu Bàng, Bình dương năm 2019. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;514(2). doi:10.51298/vmj.v514i2.2656
11. Châu Học Khiêm, Nguyễn Thị Thiện Trâm, Thái Khắc Minh. Khảo sát sự hài lòng về việc cấp phát thuốc cho bệnh nhân ngoại trú có bảo hiểm y tế tại trung tâm y tế huyện Phước Long năm 2022. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;520(2). doi:10.51298/vmj.v520i2.4192
12. Bùi Tuấn Khoa, Nguyễn Thanh Bình, Lê Hữu Lự, và cs. Kết quả khảo sát sự hài lòng của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108 năm 2017. Journal of 108 - Clinical Medicine and Phamarcy. Published online October 10, 2018. Accessed December 28, 2023. https://tcydls108.benhvien108.vn/index.php/YDLS/article/view/423
13. Niên Thị Thiện Mỹ, Nguyễn Hoàng Thanh. Sự hài lòng của người bệnh nội trú tại bệnh viện y dược cổ truyền Tuyên Quang năm 2021-2022. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;522(1). doi:10.51298/vmj.v522i1.4286
14. Mai Anh Đào, Đỗ Thị Mai. Sự hài lòng của người cao tuổi khám chữa bệnh tại trạm y tế xã phường, thành phố Nam Định năm 2022. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;527(2). doi:10.51298/vmj.v527i2.5850
15. Hoàng Anh Tuấn, Trịnh Thị Như Ngọc, Nguyễn Đức Trung, Đỗ Xuân Thắng, Nguyễn Việt Hùng. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh đối với hoạt động cấp phát thuốc bảo hiểm y tế ngoại trú tại bệnh viện TWQD 108 năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;514(2). doi:10.51298/vmj.v514i2.2652