34. Patient satisfaction and relevant factors with medical examination and treatment services at the Dental Department of 108 Military Central Hospital in 2023

Luu Van Tuong, Truong Ngan Giang, Pham Thi Thuy Trang, Do Van Duc, Dinh Dieu Hong

Main Article Content

Abstract

According to the World Health Organization (WHO), the quality of medical services affects patient satisfaction and vice versa, patient satisfaction can be used to evaluate the effectiveness of services provided by hospitals and medical industry. This study was conducted with the goal of evaluating patient satisfaction with medical examination and treatment services at the Dental Department of Central Military Hospital 108 in 2023 including relevant factors. This cross-sectional descriptive study was conducted on 125 patients from March 2023 to April 2023. The study showed that the rate of patients satisfied was over 70%. Subjects with secondary school level has a higher level of satisfaction than those with high school education in terms of service facilities with 95%CI: 0.04 - 0.81. Female patients have a higher satisfaction rate than men regarding behavioral factors and professional capacity of medical staff with 95%CI: 1.03 - 6.08. The majority of patients are satisfied when using medical examination and treatment services at the Dental Department of 108 Military Central Hospital. While patients’ satisfaction is related to gender and educational level, there is no association with age.

Article Details

References

1. WHO. Strategic Plan for Strengthening Health Systems in the WHO Western Pacific Region. Accessed January 5, 2024. https://library.uerm.edu.ph/kohaimages/UERM/repository/WHO%20Publications/014244.pdf
2. Muhondwa EPY, Leshabari MT. Patient satisfaction at the Muhimbili National Hospital in Dar Es Salaam, Tanzania. East Afr J Public Health. 2008;5(2):67-73.
3. Trịnh Thị Thúy Hằng. Đánh giá sự hài lòng của khách hàng về dịch vụ khám bệnh tại Khoa Khám theo yêu cầu, Bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2014. Luận văn thạc sỹ. Trường Đại học Y Hà Nội, 2014. Published September 23, 2015.
4. Tăng Thị Lưu. Nghiên cứu sự hài lòng của bệnh nhân đối với Bệnh viện Đa khoa Đà Nẵng. Luận văn Thạc sĩ. Đại học Đà Nẵng. Published online 2011.
5. Phùng Thị Thu Hà, Trần Thị Thu Hiền. Đánh giá sự hài lòng của khách hàng sử dụng dịch vụ y tế tại Bệnh viện Việt Nam - Cu Ba Đồng Hới - Quảng Bình. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn. 2012;72(3). doi:10.26459/hujos-ssh.v72i3.3581
6. Nguyễn Hải Dần, Phạm Trường Sơn, Phùng Thị Lan Hương, và cs. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ Khoa Nội tim mạch, Bệnh viện Trung ương Quân đội 108, năm 2021. Tạp chí Y học Quân sự. 2022;(360):38-43.
7. Trần Đức Chung, Trần Quốc Kham. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ chăm sóc sau phẫu thuật tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108, năm 2019. Tạp chí Y Dược lâm sàng 108. 2019;14(7):67-74.
8. Trương Văn Hiếu. Thực trạng về sự hài lòng và các yếu tố liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Răng Hàm Mặt Trung ương Hà Nội - Năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;517(1):17-21. doi:10.51298/vmj.v517i1.3128
9. Trần Văn Thiện, Đào Văn Tùng, Đặng Cẩm Tú, và cs. Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú đến khám bệnh tại Bệnh viện Đại học Quốc gia Hà Nội năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;526(1B): 272-277
10. Nguyễn Thị Hà. Đánh giá sự hài lòng của bệnh nhân tại Bệnh viện Răng Hàm Mặt Trung ương Thành phố Hà Nội. Khóa luận Tốt nghiệp Bác sỹ Y khoa. Đại học Y Hà Nội. Published online 2014.
11. Mishra PH, Gupta S. Study of patient satisfaction in a surgical unit of a tertiary care teaching hospital. J Clin Orthop Trauma. 2012;3(1):43-47. doi:10.1016/j.jcot.2012.04.002
12. Schouten BC, Eijkman MAJ, Hoogstraten J. Information and Participation Preferences of Dental Patients. J Dent Res. 2004;83(12):961-965. doi:10.1177/154405910408301214