15. Anxiety, depression and the need for mental health care among students in Ho Chi Minh city

Le Hong Hoai Linh, Bui Hong Cam, Huynh Thanh Tan, Nguyen Tuan Dat, Chau Van Tro

Main Article Content

Abstract

The incidence of anxiety and depression among students is rising and requires attention. A cross-sectional study was conducted to estimate the prevalence of anxiety and depression (according to the GAD-7 and PHQ-9), identify related factors, and assess mental health care needs among 2,550 students from 20 universities in Ho Chi Minh City in 2023. The results show that 59.1% of students have anxiety, and 40.0% have depression. Factors associated with anxiety and depression among students include age, gender, personal financial status, and engagement in part-time employment. Additionally, 36.5% of students require mental health support, with a preference for care at specialized psychiatric hospitals or private clinics (66.6% and 40.9%, respectively), where psychotherapy is provided (96.6%) through direct counseling (72.9%) by mental health professionals (93.1%).

Article Details

References

1. Bruffaerts R, Mortier P, Kiekens G, et al. Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning. J Affect Disord. Jan 1 2018; 225: 97-103.
2. Dessauvagie AS, Dang H-M, Truong T, et al. Mental Health Literacy of University Students in Vietnam and Cambodia. International Journal of Mental Health Promotion. 01/01 2022;24:439-456.
3. Duong CB, Van Tran N, Nguyen AH, et al. Impacts of COVID-19 crisis and some related factors on the mental health of 37150 Vietnamese students: a cross-sectional online study. BMC Public Health. 2023/03/07 2023; 23(1): 445.
4. Lê Minh Thuận. Sức khỏe tâm lý của sinh viên: Nghiên cứu cắt ngang. Tạp chí Y học thực hành. 2011; 774(7): 72-75.
5. Lê Minh Thuận, Trần Thị Hồng Nhiên, Trần Quí Phương Linh. Thực trạng trầm cảm trong sinh viên đại học. Tạp chí Y học TPHCM. 2018; 22(1): 166-171.
6. Sarokhani D, Delpisheh A, Veisani Y, Sarokhani M, Manesh RE, Sayehmiri K. Prevalence of Depression among University Students: A Systematic Review and Meta-Analysis Study. Depress Res Treat. 2013; 2013: 373857.
7. Dessauvagie AS, Dang HM, Nguyen TAT, Groen G. Mental Health of University Students in Southeastern Asia: A Systematic Review. Asia-Pacific journal of public health. Mar 2022; 34(2-3): 172-181.
8. Thang NT, Linh DTD, Anh TN, et al. Severe Symptoms of Mental Disorders Among Students Majoring in Foreign Languages in Vietnam: A Cross-Sectional Study. Front Public Health. 2022; 10: 855607.
9. Ebert DD, Mortier P, Kaehlke F. Barriers of mental health treatment utilization among first-year college students: First cross-national results from the WHO World Mental Health International College Student Initiative. Jun 2019; 28(2).
10. Lun KW, Chan CK, Ip PK, et al. Depression and anxiety among university students in Hong Kong. Hong Kong Med J. Oct 2018; 24(5): 466-472.
11. Nguyễn Trung Nghĩa. Giá trị và độ tin cậy của thang đo PHQ-9 và GAD-7 phiên bản tiếng việt trên đối tượng sinh viên y khoa: Khoa Y, Đại học Y Dược TP.HCM 2020.
12. Shan Y, Ji M, Xie W, et al. Interventions in Chinese Undergraduate Students’ Mental Health: Systematic Review. Interactive journal of medical research. Jun 15 2022; 11(1):e38249.
13. Nguyễn Thị Bích Ngân, Lê Thành Tài. Tình hình sức khỏe tâm thần và một số yếu tố liên quan của sinh viên trường Cao đẳng cộng đồng Hậu Giang năm 2017 – 2018. Tạp chí Y dược học Cần Thơ. 2019.
14. Bùi Mai Thi, Lê Đại Minh, Nguyễn Tiến Đạt, và cộng sự. Dấu hiệu trầm cảm, ý tưởng hành vi tự sát của sinh viên Đại học Y Hà Nội và các yếu tố liên quan năm học 2018-2019 Tạp chí Nghiên cứu Y học 2020; 128(4): 135-142.
15. Nguyễn Tiến Đạt, Hà Thảo Linh, Lê Đại Minh, và cộng sự. Tỉ lệ rối loạn lo âu lan tỏa và một số yếu tố liên quan ở sinh viên Đại học y Hà Nội năm học 2018 – 2019. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2021; 140(4): 135-142.
16. Albert PR. Why is depression more prevalent in women? Journal of psychiatry & neuroscience : JPN. Jul 2015; 40(4): 219-221.
17. Asici E, Sari HI. Depression, Anxiety, and Stress in University Students: Effects of Dysfunctional Attitudes, Self-Esteem, and Age. Acta Educationis Generalis. 2022; 12(1): 109-126.
18. King N, Linden B, Cunningham S, et al. The feasibility and effectiveness of a novel online mental health literacy course in supporting university student mental health: a pilot study. BMC Psychiatry. Jul 30 2022; 22(1): 515.