Mental health status assessed by the SDQ-25 scale and its associated factors among high school students at Anh Son 2 Nghe An province

Ngo Tri Hiep, Le Thi Trang

Main Article Content

Abstract

This cross-sectional descriptive study aims to describe the mental health status and identify factors related to the mental health of students at Anh Son 2 High School, Anh Son district, Nghe An province. The SDQ25 scale was used to assess the students’ mental health status, with a cutoff score of > 15 points. The overall rate of students with mental health issues was 32.2%. Factors related to students' mental health include personal (physical health status, insecurity about appearance, exercise habits), familial (being scolded by parents, witnessing parental arguments, parental involvement in academics), scholastic (level of teacher attention, being reprimanded by teachers in class, academic pressure, having close friends at school), and social factors (being bullied/teased on social media). Schools and families need to direct attention to the mental health issues of high school students to implement measures for reducing academic pressure and prevent family and school violence.

Article Details

References

1. Quỹ Nhi đồng Liên Hợp Quốc. Báo cáo tóm tắt về sức khỏe tâm thần và tâm lý xã hội của trẻ em và thanh niên tại một số tỉnh và thành phố ở Việt Nam; 2018.
2. World Health Organization. Adolescent mental health. Accessed December 18, 2022.
3. Vizard T Sadler K, Ford T, Goodman A, et al. Mental Health of Children and Young People in England, 2017: Trends and characteristics. 2017.
4. Nguyễn Thị Thùy Linh, Tăng Đức Công Minh, Nguyễn Thị Thắm, và cs. Thực trạng sức khoẻ tâm thần của học sinh trường Trung học phổ thông Phan Đăng Lưu, quận Kiến An, Thành phố Hải Phòng năm 2021. Tạp chí Y học dự phòng. 2022;1(32):216-222.
5. Lê Minh Hoàng, Vi Thị Hương Thảo, Nguyễn Hồng Nhung. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sức khỏe tâm thần của học sinh Trường trung học phổ thông Cờ Đỏ, huyện Nghĩa Đàn, tỉnh Nghệ An năm 2022. Tạp chí Y học dự phòng. 2022;3(32):127-135.
6. Maurice-Stam H, Haverman L, Splinter A, et al. Dutch norms for the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) - parent form for children aged 2-18 years. Health and quality of life outcomes. 2019;16(1):123.
7. Ebesutani C, Adam Bernstein, Jonathan I Martinez, et al. The Youth Self Report: Applicability and Validity across younger and older youths. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 2011;40(2):338-346.
8. Nguyễn Thị Lưu Ly. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sức khỏe tâm thần của học sinh trường Trung học phổ thông chuyên Hoàng Văn Thụ, tỉnh Hòa Bình, năm 2020. Luận văn tốt nghiệp Thạc sĩ Y tế công cộng. Trường Đại học Y tế công cộng; 2020.
9. Nguyễn Minh Tú, Trần Thị Trà My, Nguyễn Hoàng Thùy Linh, và cs. Thực trạng sức khỏe tâm thần của học sinh ở một số trường trung học cơ sở tại thành phố Huế. Tạp chí Y tế công cộng. 2022;6:31-44.
10. Quỹ Nhi đồng Liên Hợp Quốc. Bản tóm tắt nghiên cứu toàn diện về các yếu tố liên quan đến trường học ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự phát triển toàn diện của trẻ em nam và nữ vị thành niên tại Việt Nam. 2021.
11. Tạ Thị Thúy, Nguyễn Thị Ngọc Bé. Đánh giá sức khỏe tâm thần của học sinh trung học phổ thông thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế. 2022;4(64):167-178.
12. Nguyễn Minh Vũ, Đới Thị Huyền Trang, Nguyễn Thị Diễm Hằng, và cs. Thực trạng sức khỏe tâm thần của học sinh trường trung học phổ thông Lê Lợi tại huyện Bắc Tân Uyên tỉnh Bình Dương năm 2023. Tạp chí Y dược học Cần Thơ. 2023;83:68-74.