Knowledge, attitude, and practice of classification of medical waste among medical students

Tran Quynh Anh, Le Van Hiep, Nguyen Thanh Ha

Main Article Content

Abstract

 This cross-sectional study was conducted in March 2021 with 358 third-year and fifth-year medical
students from Hanoi Medical University. An annonymous self-reported questionnaire was used to
assess the knowledge, attitude, and practice of classifying medical waste among medical students
who were learning clinical courses at different hospitals. Less than half of the students (45.8%)
answered correctly about health-care waste definition; and the proportions of students with correct
knowledge of infectious and non-infectious hazardous wastes were 49.2% and 35.2%, respectively.
Regarding color codes for medical waste, the proportions of students reported correctly that white
containers were for recycle waste was 59.5%; black containers for non-infectious and hazadous waste
was 48.3%; yellow containers for infectious waste was 78.3%. The proportions of students reported
correct pratices for sorting needles after use, blood-soaked gauzes, and leftover materials were
89.4%, 72.2%, and 65.2%, respectively. There was no significant difference between third-year and
fifth-year cohorts in knowledge and practice. It is necessary to improve the knowledge and pratice of
medical waste classification of medical students before they participate in clinical duties at hospitals.

Article Details

References

1. Bộ Y tế. Sổ tay hướng dẫn Quản lý chất thải y tế trong bệnh viện; 2011.
2. Bộ Y tế. Thông tư liên tịch số 58/2015/TTLT-BYT-BTNMT ngày 31/12/2015 giữa Bộ Y tế và Bộ tài nguyên và môi trường, quy định về quản lý chất thải y tế. 2015.
3. Trần Quỳnh Anh, Nguyễn Thị Cảnh. Kiến thức về quản lý chất thải rắn y tế của cán bộ y tế tại ba bệnh viện đa khoa tuyến tỉnh năm 2018. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2020;129(5):59-65.
4. Shakeer kahn P, Raviprabhu G. Knowledge About Biomedical Waste Management Among Medical Students of a Tertiary Care Hospital, Tirupati. International Journal of Research in Health Sciences. 2013;1(2):41-44.
5. Phạm Thị Hoàng Oanh, Nguyễn Duy Phong. Tỉ lệ sinh viên Y học dự phòng, Đại học Y dược Thành phố Hồ Chí Minh có kiến thức và thực hành đúng về phân loại chất thải rắn y tế khi thực tập lâm sàng năm 2015. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh. 2015;20(1):174-182.
6. Nguyễn Thanh Huyền. Đánh giá kiến thức, thái độ về phân loại chất thải y tế của sinh viên cao đẳng điều dưỡng năm 2 và năm 3 trường Cao đẳng Y tế Hà Đông năm học 2018-2019. Tạp chí Y học cộng đồng. 2019;4(51):127-131.
7. Bhagawati G, Nandwani S, Singhal S. Awareness and practices regarding bio-medical waste management among health care workers in a tertiary care hospital in Delhi. Indian Journal of Medical Microbiology. 2015;33(4):580-582. doi: 10.4103 / 0255-0857.167323.
8. Hoàng Thị Thúy, Phan Văn Tường. Thực trạng quản lý chất thải rắn y tế và kiến thức, thực hành của nhân viên y tế Bệnh viện Đa khoa Đông Anh năm 2011. Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Y tế công cộng; 2011.
9. Deress T, Hassen F, Adane K, et al. Assessment of Knowledge, Attitude, and Practice about Biomedical Waste Management and Associated Factors among the Healthcare Professionals at Debre Markos Town Healthcare Facilities, Northwest Ethiopia. J Environ Public Health. 2018;2018. doi: 10.1155/2018/7672981.