Prevalence of stress among nursing students at Hai Phong Medical College in 2020

Nguyễn Bích Ngọc, Nguyễn Văn Tuấn

Main Article Content

Abstract

Stress is a common mental health problem. The study was conducted at Hai Phong Medical College in 2020 to describe the stress level of nursing students. The study applied a cross-sectional study design on 300 students using the Depression Anxiety Stress Scale – 21 (DASS-21) and the Stressors in Nursing Students (SINS) scale. The study results showed that the stress rate of nursing students was 47.3% and stress levels were 15.3%, 19%, 8.7%, 4.3%, for mild, moderate, severe and extremely severe respectively. Second-year nursing students ranked the highest percentage of stress (51%), followed by third-year students (47%) and first-year students (44%). Students experienced stress primarily from finance, followed by education, clinical practice and confidence. School, family and society should implement measures to help reduce stress for nursing students.

Article Details

References

1. Selye H. Implications of stress concept. New York state journal of medicine. 1975;75(12):2139 - 2145.
2. Selye H. The general adaptation syndrome and the diseases of adaptation. The journal of clinical endocrinology. 1946;6(2):117 - 230.
3. Selye H. Stress without distress. In: Psychopathology of human adaptation. Springer; 1976:137 - 146.
4. Wahed WYA, Hassan SK. Prevalence and associated factors of stress, anxiety and depression among medical Fayoum University students. Alexandria Journal of medicine. 2017;53(1):77 - 84.
5. Cestari VRF, barbosa IV, Florencio RS, de Paula Pessoa VLM, Moreira TMM. Stress in nursing students: study on sociodemographic and academic vulnerabilities. Acta paulista de enfermagem. 2017;30(2):190.
6. Phạm Thị Huyền Trang. Thực trạng stress trong sinh viên Đại học Y Hà Nội, Đại học Y Hà Nội; 2013.
7. Trần Kim Trang. Stress, lo âu, trầm cảm ở sinh viên y khoa. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh. 2012;16(1):356 - 362.
8. Phùng Như Hạnh, Nguyễn Hùng Vĩ, Lê Thị Hải Hà. Stress của sinh viên Trường Cao đẳng Y tế Tiền Giang năm 2018 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển. 2018;2(4).
9. Triệu Thị Đào, Đặng Đức Nhu, Nguyễn Xuân Bình Minh. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến stress của sinh viên cuối năm thứ 3 Trường Đại học Y Hà Nội năm 2016, Đại học Y Hà Nội; 2016.
10. Le MTH, tran TD, Holton S, Nguyen HT, Wolfe R, Fisher J. Reliability, convergent validity and factor structure of the DASS - 21 in a sample of Vietnamese adolescents. PloS one. 2017;12(7):e0180557.
11. Watson R, Deary IJ, thompson DR, Li G. The stress in nursing students scale (SINS): principal components analysis of longitudinal data from Hong Kong. Journal of clinical nursing. 2010;19(7 - 8):1170 - 1172.
12. Beiter R, Nash R, McCrady M, et al. The prevalence and correlates of depression, anxiety, and stress in a sample of college students. Journal of affective disorders. 2015;173:90 - 96.
13. Basu M, Sinha D, Ahamed A, Chatterjee S, Misra R. Depression, Anxiety, Stress among nursing students of Kolkata: a cross sectional study. Journal of Preventive Medicine and Holistic Health. 2016;2(2):54 - 60.
14. Kunwar D, Risal A, Koirala S. Study of depression, anxiety and stress among the medical students in two medical colleges of Nepal. Kathmandu Univ Med J. 2016;53(1):22 - 26.
15. Cheung T, Wong SY, Wong KY, et al. Depression, anxiety and symptoms of stress among baccalaureate nursing students in Hong Kong: a cross - sectional study. International journal of environmental research and public health. 2016;13(8):779.
16. Nguyễn Hoàng Nguyên, trần Thị Thơ Nhị. Trầm cảm, lo âu và stress ở sinh viên hệ bác sĩ Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2018 - 2019 và một số yếu tố liên quan, Đại học Y Hà Nội; 2019.
17. Đặng Đức Nhu. Thực trạng và các yếu tố liên quan đến stress của sinh viên năm thứ 3 Trường Đại học Công nghệ - Đại học Quốc gia Hà Nội năm 2015. Tạp chí Y học dự phòng. 2016;26(1):149.
18. Aedh AI, Elfaki NK, Mohamed IA. Factors associated with stress among nursing students (Najran University - Saudi Arabia). IOSR J Nurs Heal Sci. 2015;4(6):33 - 38.
19. Vũ Dũng. Thực trạng stress của sinh viên điều dưỡng Đại học Thăng Long năm 2015 và một số yếu tố liên quan, trường Đại học Y tế Công Cộng; 2016.
20. Masilamani R, Aung MMT, Othman H, et al. Stress, stressors and coping strategies among university nursing students. Malaysian Journal of Public Health Medicine. 2019;19(2):20 - 28.
21. Liu M, Gu K, Wong TK, Luo MZ, Chan MY. Perceived stress among Macao nursing students in the clinical learning environment. International Journal of Nursing Sciences. 2015;2(2):128 - 133.