26. Social supports and post-traumatic stress disorder in people with post-COVID-19 conditions visiting the University Medical Center, Ho Chi Minh City

Duong Bao Yen, Huynh Ngoc Van Anh, Nguyen Nhu Vinh, To Gia Kien

Main Article Content

Abstract

A cross-sectional study was conducted on 421 outpatients at the National Obstetrics and Gynecology Hospital in 2021 with the aim of assessing patient satisfaction and exploring related factors. Results: overall satisfaction score was 3.92/5; the overall satisfaction rate of patients according to hospital expectations (average satisfaction score of 4 points or more - maximum scale of 5) was 45.2%. The results of univariate analysis show that the factors affecting patient satisfaction were: age group, patients between 18 - 35 years old was likely to feel satisfied higher than the patients older than 35 years old (OR = 3.81); Patients with an education level of intermediate or higher were more satisfied than those with lower levels ((OR = 1.92); patients from Hanoi were more satisfied than those from other provinces (OR = 1.85); office staffs were more satisfied than farmers (OR = 2.76); single patients were more satisfied than married patients. This difference is statistical significance with p < 0.05. Conclusion: assessing the satisfaction of outpatients is a necessity which provides data for hospital’s improvement over time.

Article Details

References

1. Bộ Y tế. Quyết định về việc ban hành thí điểm Bộ tiêu chí đánh giá chất lượng bệnh viện. 2013 Accessed October 22, 2021. https://kcb.vn/wp-content/uploads/2015/07/Bo-Tieu-chi-Chat-luong-Benh-vien_QD-4858-2013.pdf
2. Tom Delbanco, Margaret Gerteis. A patient-centered view of the clinician-patient relationship. UpToDate. Accessed June 26, 2023. https://www.uptodate.com/c ontents/a-patient-centered-view-of-the-clinic ian-patient-relationship?search=patient%2 0satisfaction&source=search_result&selected Title=1~150&usage_type=default&display_ rank=1
3. Fahey T, NicLiam B. Assembling the evidence for patient centred care. BMJ. 2014;349(sep19 15):g4855-g4855. doi:10.1136/bmj.g4855
4. Suzanne D, Tom D. Technology and Transparency: Empowering Patients and Clinicians to Improve Health Care Value. Ann Intern Med. 2018;168(8). doi:10.7326/M17-3269
5. Walker J, Leveille S, Bell S, et al. OpenNotes After 7 Years: Patient Experiences With Ongoing Access to Their Clinicians’ Outpatient Visit Notes. J Med Internet Res. 2019;21(5):e13876. doi:10.2196/13876
6. Phạm Nhật Yên. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh tại khoa khám, chữa bệnh theo yêu cầu của bệnh viện Bạch Mai - năm 2008. Luận văn Thạc sĩ y tế công cộng. Trường Đại học Y tế công cộng; 2008. http://opac.huph.edu.vn/opac/ViewPDF.aspx?ID =805&EdataFileDetailID=805&UserId=8108
7. Trương Long Vỹ. Sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám chữa bệnh và một số yếu tố ảnh hưởng tại khoa khám bệnh, bệnh viện quận Thủ Đức, thành phố Hồ Chí Minh năm 2019. Luận văn chuyên khoa 2. Trường Đại học Y tế công cộng; 2019. http://opac.huph.edu.vn/opac/ViewPDF.aspx?ID =7741&EdataFileDetailID=9428&UserId=8108
8. Nguyễn Công Thịnh. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám chữa bệnh tại phòng khám Nội-Nhi của khoa khám bệnh, bệnh viện đa khoa Đống Đa năm 2010. Luận văn Thạc sĩ y tế công cộng. Trường Đại học Y tế công cộng; 2010. https://media.tghn.org/medialibrary/2020/09/Patient_satisfaction_with_hospital_quality_research_2015.pdf
9. Nguyễn Thế Vinh. Thực trạng công tác khám chữa bệnh ngoại trú và sự hài lòng của người bệnh tại khoa khám bệnh - bệnh viện đa khoa tỉnh Đắk Lắk năm 2012. Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện. Trường Đại học Y tế công cộng; 2012.
10. Nguyễn Thị Nhung. Khảo sát đánh giá sự hài lòng người bệnh ngoại trú 6 tháng đầu năm 2016 tại Bệnh viện Phụ sản Trung ương. Đề tài cấp cơ sở. 2016.
11. Trịnh Thị Thúy Hằng. Nghiên cứu sự hài lòng của khách hàng về dịch vụ khám bệnh tại khoa khám bệnh theo yêu cầu bệnh viện phụ sản trung ương năm 2014. Luận văn thạc sỹ. Trường Đại học Y Hà Nội; 2014.
12. Phan Thị Nguyệt Minh. Phân tích tổ chức hoạt động quy trình khám thai và sự hài lòng của thai phụ tại Bệnh viện Phụ sản Hà Nội. Luận văn Thạc sĩ Quản lý Bệnh viện. 2012.
13. Đặng Thị Hà. Hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh tại khoa khám bệnh, bệnh viên trường đại học Kỹ thuật y tế Hải Dương năm 2019. Luận văn Thạc sĩ y tế công cộng. Trường Đại học Y Hà Nội.
14. Bùi Thị Thu Hương. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh tại khoa khám bệnh, Bệnh viện đa khoa huyện Tiên Du, tỉnh Bắc Ninh, năm 2009. Luận văn Thạc sỹ y tế công cộng. Trường Đại học Y tế công cộng; 2009. http://opac.huph.edu.vn/opac/ViewPDF.aspx?ID=13 25&EdataFileDetailID=1325&UserId=8108