Education needs on climate change and health of students at Medical Universities in Vietnam

Trần Như Thảo, Lê Huỳnh Thị Cẩm Hồng, Lô Thị Ngọc Nữ, Lê Thị Diễm Trinh, Đỗ Thị Hoài Thương, Nguyễn Quang Bảo, Phùng Trí Dũng, Trần Ngọc Đăng

Main Article Content

Abstract

Desk research method and qualitative research were carried out to evaluate the education needs on climate change and its impact on health of medical students in Vietnam. The result indicated that students in general medicine and preventive medicine are receiving 1-2 lessons in climate change and health. Training on climate change was essential for general practitioners to treat and advise patients, for preventive medicine doctors to predict disease trends, plan communication, and respond to emergencies due to climate change impacts. Students wished to integrate climate change topic into their training program during the 2nd and 3rd year for general medicine and 4th and 5th year for preventive medicine. The expected duration of training was 4–5 periods and the expected methods of delivering the training was active participating, including presentation, report and discussion sessions. It was advisable to train applicable topics such as health issues due to climate change, how to handle, plan communication, and respond to climate change. Future quantitative study is needed to evaluate the effectiveness of climate change training for medical students, and to recommend appropriate training programs for medical students and faculty.

Article Details

References

1. Dung P, Cordia C, Shannon R, Huong NLT, Cuong DM, Cunrui H. Heatwave and risk of hospitalization: A multi-province study in Vietnam. Environmental Pollution. 2017;220:597-607.
2. Li M, Gu S, Bi P, Yang J, Liu Q. Heat waves and morbidity: current knowledge and further direction-a comprehensive literature review. International journal of environmental research and public health. 2015;12(5):5256-83.
3. Bộ Tài nguyên và Môi trường. Chương trình mục tiêu quốc gia Ứng phó với Biến đổi khí hậu (Triển khai thực hiện Nghị quyết số 60/2007/NQ-CP ngày 03 tháng 12 năm 2007 của Chính phủ). Hà Nội 2008. 65 p.
4. Bell E. Climate change: is Australian rural and remote medical education and training ready for the age of consequences. 10th National Rural Health Conference. 2009:pp1-11.
5. Bell EJ. Climate change: what competencies and which medical education and training approaches? BMC Med Educ. 2010;10:31.
6. Maxwell J, Blashki G. Teaching About Climate Change in Medical Education: An Opportunity. Journal of public health research. 2016;5(673):14-20.
7. Bộ Y tế. Biến đổi khí hậu và sức khỏe tại Việt Nam: Thực trạng và chính sách. Thành phố Hồ Chí Minh; 2019. Report No.: 7 Báo cáo Hội thảo và Tập huấn về biến đổi khí hậu, ô nhiễm không khí ảnh hưởng đến sức khỏe.
8. Madden DL, McLean M, Horton GL. Preparing medical graduates for the health effects of climate change: an Australasian collaboration. Med J Aust. 2018;208(7):291-2.
9. Kreslake JM, Sarfaty M, Roser-Renouf C, Leiserowitz AA, Maibach EW. The Critical Roles of Health Professionals in Climate Change Prevention and Preparedness. Am J Public Health. 2018;108(S2):S68-S9.
10. Bộ Y tế. Kế hoạch hành động ứng phó với biến đổi khí hậu của ngành y tế giai đoạn 2019-2030 và tầm nhìn đến năm 2050 (Ban hành kèm theo quyết định 7562/QĐ-BYT ngày 24/12/2018 của Bộ trường Bộ Y tế). Hà Nội 2018. 15 p.
11. Sarfaty M, Mitchell M, Bloodhart B, Maibach EW. A survey of African American physicians on the health effects of climate change. Int J Environ Res Public Health. 2014;11(12):12473-85.
12. Nigatu AS, Asamoah BO, Kloos H. Knowledge and perceptions about the health impact of climate change among health sciences students in Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2014;14:587.
13. Mai Thị Cẩm Vân, Trần Ngọc Đăng, Phan Trọng Lân. Nhận thức và khả năng đáp ứng với tác động của biến đổi khí hậu đến sức khỏe của người dân xã Duy Tân, huyện Duy Xuyên, tỉnh Quảng Nam, năm 2017. Tạp chí Y Học TP Hồ Chí Minh. 2018;22(1):203 - 10.
14. Walpole SC, Vyas A, Maxwell J, Canny BJ, Woollard R, Wellbery C, et al. Building an environmentally accountable medical curriculum through international collaboration. Med Teach. 2017;39(10):1040-50.
15. Fleischer D. UCSF Medical School Inquiry Course Explores Link Between Climate Change and Health University of California San Francisco2017 [Available from: https://sustainability.ucsf.edu/1.659.
16. Nguyễn Huy Nga, Lê Thị Thanh Xuân, Tô Thi Liên. Báo cáo Đánh giá nhu cầu đào tạo về biến đổi khí hậu và sức khỏe. Hà Nội 2018. 28 p.
17. Paas L. Action for Climate Empowerment: Guidelines for accelerating solutions through education, training and public awareness: UNESCO Publishing; 2016.