The prevalence and associated factors of stress among medical students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy in 2024

Nguyen Van Thong, Mai Sơn Duong, Le Thi Gai, Nguyen Thi Minh Ngoc, Tran Hoang Phuong, Nguyen Thi Phuong Hien

Main Article Content

Abstract

A cross-sectional study was conducted on 411 medical students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy to assess the prevalence of stress and associated factors. The study examined demographic characteristics, health behaviors, academic performance, and stress levels, as measured by The Student Stress Inventory. Data analysis was performed using SPSS software, with a p-value of < 0.05 considered statistically significant. The results revealed that 68.4% of students experienced mild stress, while 31.6% reported severe stress. Stress was significantly associated with factors such as difficulty balancing academic and personal relationships (OR = 6.5, p < 0.05), conflicts with family members (OR = 2.4, p < 0.05), and competitive pressure from classmates (OR = 2.1, p < 0.05). While stress levels were predominantly mild, the long-term consequences may still be significant. These findings highlight the need for interventions to address stress and enhance the students’ quality of life and academic performance.

Article Details

References

1. Mahajan AS. Stress in Medical Education: A Global Issue Or Much Ado About Nothing Specific. South-East Asian Journal of Medical Education. 2010; 4(2): 9-13. doi:10.4038/seajme.v4i2.420.
2. Musiun A, Lukman KA, Jeffree MS, et al. Prevalence of stress and its associated factors among medical students in Sabah, Malaysia Borneo. Malaysian Journal of Public Health Medicine. 2019; 19(2): 116-125. doi:10.37268/mjphm/vol.19/no.2/art.179.
3. Khadka RR, Gyawali M, Abdullah A, Jamshaid H, Kumar A. Anxiety, stress and depression in overseas medical students and its associated factors: A descriptive cross-sectional study at Jalalabad State University, Jalalabad, Kyrgyzstan. International Journal of Innovative ScienceandResearchTechnology. 2024; 9(3). doi:http://dx.doi.org/10.38124/ijisrt/IJISRT24MAR1858.
4. Nguyễn Thái Sang. Tỉ lệ Stress và chiến lược ứng phó của sinh viên y học dự phòng Đại học Y dược Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh. 2020; 24(1): 48-54.
5. Lê Thị Vũ Huyền, Nguyễn Thị Thu Thủy. Stress ở sinh viên hệ bác sĩ y khoa năm thứ nhất Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022; 508(1): 134-139. doi:https://doi.org/10.51298/vmj.v508i1.1525
6. Trần Thị Hoàng Yến, Nguyễn Hồ Hải Anh, Huỳnh Út Giào, cộng sự. Stress và một số yếu tố liên quan ở sinh viên y khoa Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2021. Tạp chí Y dược học Cần Thơ. 2022; (54): 31-37. doi:https://doi.org/10.58490/ctump.2022i54.352
7. Arip M, Kamaruzaman D, Roslan BA, Ahmad BA. Manual of Student Stress Inventory (SSI) Development, Validity And Reliability of Student Stress Inventory (SSI). 2016.
8. Nguyễn Trung Hậu, Nguyễn Thành Nam. Tình trạng stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên y liên thông khoa y dược Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Y học Việt Nam. 2024; 538(2)doi:https://doi.org/10.51298/vmj.v538i2.9495.
9. Clara Picker-Roesch, Jessica Lang. Stress and career aspirations: A longitudinal study with mediclstudents. FrontiersinPsychology. 2024; 15:1. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1449111.
12. Trần Thị Thuận, Lê Nguyễn Ngọc Phương Thảo. Stress của sinh viên điều dưỡng năm thứ tư Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng. Tạp chí Khoa học. 2022: 401-409. doi:10.59294/HIUJS.VOL.2022.409.
13. Đào Thị Ngoãn, Phạm Tùng Sơn, Trần Thị Ngọc Trang, et al. Thực trạng tâm lý của sinh viên năm thứ tư Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2023 - 2024. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2025; 187(2): 296-303. doi:https://doi.org/10.52852/tcncyh.v187i2.3068.
14. Trần Thị Ly, Phạm Thị Hoa, Lê Hoài Thu. Thực trạng stress của sinh viên chính quy năm cuối thuộc các chuyên ngành tại Trường Đại học Y-Dược Thái Nguyên năm 2020 và một số yếu tốliênquan. Tạp chí Y học Việt Nam. 2021; 501(2): 147-151. doi:https://doi.org/10.51298/vmj.v501i2.518.
15. Trần Văn Thiện, Nguyễn Thị Mỹ Linh, Nguyễn Thị Bạch Tuyết, Đặng Bảo Ngọc, Nguyễn Thành Trung, Mạc Đăng Tuấn. Thực trạng stress, lo âu và trầm cảm của sinh viên Trường ĐạI học Y Dược - Đại học Quốc gia Hà Nội học tập tại cơ sở Hòa Lạc năm học 2022-2023. Tạp chí Y học Cộng đồng. 2024; 65(CĐ 5): 195-200. doi:https://doi.org/10.52163/yhc.v65iCD5.1272.
16. Sajid MR, Raddaoui L, Shagra FA, et al. Faith, Friends, and Humor: How Medical Students Cope with Academic Stress in a Private Medical University in Saudi Arabia. Advances in Medical Education and Practice. 2024; 15: 1205-1213. doi:http://dx.doi.org/10.2147/AMEP.S475224.